Ljushuvud?

Reklam kan vara intressant ur många olika aspekter och ibland bjuda på ett och annat skratt. Vid andra tillfällen undrar man bara ”hur tänkte de nu?”. Jag hade något av ett hur-tänkte-de-nu-moment när jag studerade en annons från smb – ”klubben för dig med verkligt militärhistorisk intresse”. Klubben säljer (ingen överraskning precis) militärhistoriska böcker. Därutöver kan man få premier av militäriskt slag. Till exempel kan man välja mellan mössan ”Olles brorsa” och en pansarpenna. Det är här det börjar bli intressant. Förutom en bild på mössan finns också en bild av mössan ”i fält”: en ung man sitter iklädd militärkläder och en grön mössa och äter mat. Aha! Man ska alltså ha mössan på huvudet! Om man fortfarande inte riktigt skulle ha förstått vad man har en mössa till har klubben bifogat den upplysande raden ”Utmärkt vid kalla dagar!” Shit påmmfritt, jag som bara har mössor som är utmärkta vid varma dagar! Och sen kommer den där pennan. Den förväntas kunden i alla fall förstå hur man använder, men klubben har ett vinnande försäljningsargument. Pennans mest framstående egenskap är att den är… ”4 gånger tyngre än en vanlig penna!”. Yay, jag som alltid har önskat mig en riktigt tung penna! Eller?

One Response to “Ljushuvud?”

  1. mamma/mormor skriver:

    Att vara reklamkritiker skulle vara ett toppenjobb eller hur:)?

Leave a Reply